Donsötank är sedan 1953 ett av Göteborgs anrika rederier, med Donsö som hemmahamn och Europa och världen som marknad. När det blev dags att se över varumärket och lyfta blicken mot framtiden valde man oss på Circus som samarbetspartner.
Donsö i Göteborgs skärgård härbärgerar flera av Sveriges viktiga rederier, och Donsötank är ett av dessa. Företaget har en gedigen historia där flera familjer på ön gemensamt äger bolaget. Idag är man specialiserade på det som kallas liquid cargo och som innebär att man erbjuder säkra fraktlösningar för flytande kemiska produkter främst inom Europa.
Donsötank är måna om att framföra sina moderna fartyg så energieffektivt som möjligt och uppdaterar sin flotta med fartyg som ligger i framkant inom hållbarhet och teknik. Målet är att uppnå bästa möjliga resultat för kunderna med minsta möjliga påverkan på miljön. Man ser det som vägen fram för svensk sjöfart och av största vikt för kommande generationer.
Varumärkesarbetet börjar synas
Circus och Donsötanks samarbete började med en gemensam workshop där vi diskuterade igenom nuläget, vilka eventuella konkurrenter och kollegor i branschen som finns och hur man ser på framtiden och sin verksamhet.
Utifrån det tidigare varumärkesarbetet som gjorts med grafisk profil och annonsering så utvecklade vi en varumärkesplattform med bland annat budskap, tonalitet och gjorde uppdateringar i den grafiska profilen och designen. I januari har vi lanserat det nya konceptet ”The next generation of sustainable shipping” med sitt lite mer offensiva anslag. Vi arbetar vidare tillsammans för att låta det genomsyra all Donsötanks kommunikation och i alla kanaler.
Det här är bara början! Vi ser fram emot att få vara en del i Donsötanks målinriktade framtidsarbete.
Sally Johnsson, Sustainability Controller på Donsötank