POGAB
Sedan Pogab bildades år 2019 av plåtslagerierna Piaab och Gårda plåt, så har omsättningen fyrdubblats och antalet anställda fördubblats. En del av framgången har vi på Circus varit med och arbetat för att uppnå.
Redan 2016 startade vi varumärkesresan med VD Mathias Mattson och plåtslageriföretaget som då hette Piaab. Med stora ambitioner och ett oerhört driv arbetade företaget för att växa på marknaden, vilket man också lyckades med.
Tillsammans genomförde vi ett stort varumärkesarbete och en varumärkesplattform, där vi på Circus startade med att intervjua kunder och anställda för att undersöka ifall ledningens bild av företaget stämde överens med de anställdas och kundernas bild. Syftet var att bygga ett starkt varumärke inifrån.
Tre år senare slog sig Piaab samman med Gårda plåtslageri där Mattias Kloo var VD. Då inleddes också arbetet med att bygga det nya gemensamma företagsnamnet och varumärket Pogab. Två företagskulturer skulle fogas samman och en ny gemensam grund byggas.
Ett nytt varumärkesarbete inleddes, vi skapade en uppdaterad varumärkesplattform där även grafisk design i form av en ny logotyp och bildspråk utvecklades. Logotypen signalerar hantverk och har inspirerats av former i plåtslagarens vardag. Färgskalan innehåller flera metalliska kulörer. Tonaliteten är personlig men proffsig, där hantverkskunnande, material och design genomsyrar kommunikationen med marknaden. I arbetet intervjuade vi på Circus ännu fler av de anställda och kunde konstatera att de båda företagskulturerna låg mycket nära varandra värderingsmässigt.
Samarbetet och målmedvetenheten har gett resultat. Idag är Pogab det största plåtslageriet i Västsverige och når ut med sina viktiga budskap om hållbarhet och återväxten i branschen, ända upp till riksdagsnivå. Framgången når man tack vare starka ledarna Mathias Mattson och Mattias Kloo och deras tydliga ambitioner. Men också med stolta medarbetare och lyckade projekt.
Och när Pogab fortsätter skörda nya framgångar, finns vi fortfarande i bakgrunden och stöttar strategiskt och med rätt material för varje situation. Se vårt senaste samarbete i magasinet re.vy här
När det gäller Pogabs grafiska identitet har vi valt ett bildspråk som signalerar kvalitet, design, formkänsla, närhet, materialkunskap, hantverk och yrkesskicklighet.
Logotypen har skapats med inspiration från former och linjer från plåtslagarnas vardag, där yrkesskicklighet och hantverkskunnande genomsyrar varje bokstav.
I en traditionell bransch sticker den nya grafiska identiteten ut och stärker visionen om att vara det ledande plåtslageriet. Och den nya identiteten stämmer väl överens med det hantverkskunnandet som finns på Pogab.
Vill du veta mer om hur ett varumärkesarbete tillsammans med oss går till?
Jag berättar gärna mer, boka ett förutsättningslöst möte!
Mer som detta
AbbVie – adactopeople – Altan – Asics – Atmosfärpartner – Axalta – Bostadsbolaget – CampusPharma – Cuviva – Donsötank – Eductus – Ekelunds Väveri – ESOT – Finansinspektionen – Förbo – Försvarsmakten – Göteborgs Friidrottsförbund – Götenehus – Götenehus Group – Icopal – Löfgrens bageri – Mundipharma – Mylan – Najad – Ness Advokater – Oblique – Orkla – Partille Golfklubb – Pharma prim – Pharmacosmos – Pogab – Royal Canin – Smith & Nephew – Servier – Skanska – Sobrera – Spectronic – Takeda – Ventilationskontroll – Viatris – Volvofinans Bank – V-tab