Circus Reklam Byrå logo
  • Content
  • Design
  • Filmproduktion
  • Intern implementering
  • Kampanjsajt
  • Kommunikationsstrategi
  • Visuell identitet

SKANSKA

Kampanj: digitalisering pågår i byggbranschen

Som en del av Skanskas digitala förändringsresa genomförde vi kampanjen Digitalisering i två steg; först internt och därefter externt. Syftet var att få med hela organisationen och förankra förändringsresan från grunden.

Målgruppen innefattade såväl medarbetare, underentreprenörer och leverantörer som samarbetspartners, kunder och branschen. I denna omfattande kampanj fick de olika målgruppernas behov och förförståelse styra. För att hitta riktningen, sätta mål och skapa en grafiskt röd tråd och igenkänning inledde vi arbetet med att ta fram budskapsplattform, kommunikationsstrategi och aktivitetsplan. Kampanjen startade sedan med ett internt förankringssteg. Det gjordes bland annat med hjälp av utskick till kontor och arbetsplatser, en engagerande tävling och digitala aktiviteter som informationsfilmer. Därefter breddades målgruppen till samarbetspartners, kunder, leverantörer och bransch med magasin, DR-utskick och en kampanjsajt på skanska.se. Vi bidrog med content som text, illustrationer och foto.

Circus formgivare tog fram eget grafiskt uttryck inom Skanskas guidelines som höll ihop kampanjen visuellt. Analogt och digitalt material kombinerades för bästa möjliga effekt.

Magasin för djup och bredd

För att ge kampanjen lång livslängd, hög trovärdighet och relevans för många togs ett redaktionellt magasin och en kampanjsajt fram. Med inspiration från techvärlden och aktuella artiklar, intervjuer och plocksidor belystes området digitalisering ur ett vidare och populärvetenskapligt perspektiv. Förebilder och branschpersoner som dragit nytta av digitalisering fick komma till tals – som kunder, leverantörer, samarbetspartners och forskare. Tydliga länkar och hänvisningar tipsade om fördjupande läsning på kampanjsajten via QR-koder.

”Vi ville ta position som marknadsledare inom digitalisering. Idag är vi där.”

Mats Dunmar, chef för digitalisering inom hus och projektutveckling på Skanska


Magasinet blev utsett till ”månadens trycksak” i Arkitektkopias tävling.

Ett par år senare har kampanjen bidragit till att förankra digitala arbetssätt på Skanska Sverige och hjälpt till att positionera Skanska inom digitalisering i byggbranschen. Att magasinets form och innehåll har hög kreativ höjd är vinsten i Månadens trycksak i Arkitektkopias tävling för trycksaker ett exempel på, och nomineringen i publishingpriset visar att uttrycket sticker ut i mängden.

Vill du veta mer om kampanjer som gör avtryck?

Boka ett förutsättningslöst möte! Helena Ask, projektledare 0708 19 14 17

Mer som detta

Alla case

 

24 år av erfarenhet

AbbVie – adactopeople – Altan – Asics – Atmosfärpartner – Axalta – Bostadsbolaget – CampusPharma – Cuviva – Donsötank – Eductus – Ekelunds Väveri – ESOT – Finansinspektionen – Förbo – Försvarsmakten – Göteborgs Friidrottsförbund – Götenehus – Götenehus Group – Icopal – Löfgrens bageri – Mundipharma – Mylan – Najad – Ness Advokater – Oblique – Orkla – Partille Golfklubb – Pharma prim – Pharmacosmos – Pogab – Royal Canin – Smith & Nephew – Servier – Skanska – Sobrera – Spectronic – Takeda – Ventilationskontroll – Viatris – Volvofinans Bank – V-tab