GÖTEBORGS FRIIDROTTSFÖRBUND
Som ett av landets mest framgångsrika friidrottsförbund har Göteborg Friidrott en bred målgrupp att nå ut till. Vi på Circus hjälpte till med ett sportigt grafiskt uttryck och en användarvänlig webbplats som förstärker visionen; bredd, spets och glädje.
Göteborgs Friidrottsförbund, GFIF är ett specialdistriktsförbund inom Svensk Friidrott. Deras roll är att stötta och utveckla friidrotten och föreningslivet i Göteborgsområdet och förbundet driver träningsanläggningen Friidrottens Hus. Inom Göteborg Friidrott finns hela 50 000 föreningsmedlemmar! Göteborg Friidrott vill stärka friidrottens roll i samhället och nå barn och nybörjare, ungdomar, elit, veteraner, tränare, samarbetspartners och allmänhet. Circus har vidareutvecklat och moderniserat förbundets grafiska identitet och tillämpat den på den nya webbplatsen, som vi byggde tillsammans med vår webbpartner Grafi.
Flexibilitet och användarvänlighet
Den nya webbplatsen kom till efter ett nära samarbete mellan innehåll, design och teknik. För största möjliga flexibilitet designade Circus kreatörer ett modulsystem, där sedan Göteborgs friidrottsförbunds egna redaktörer och skribenter uppdaterar sidan löpande (såklart!) för att göra hemsidan till ett fönster för att inspirera barn, unga och äldre att börja friidrotta. En konsekvent användning av färger, grafik och bilder skapar igenkänning och uppmärksamhet åt varumärket Göteborg Friidrott och stöttar uppdraget.
Det grafiska uttrycket fick en uppdaterad look i sportiga färger; blått, rött och vitt. För att skapa tydlighet och användarvänlighet utarbetades ikoner och dekorelement, dessa används till exempel som designelement på den nya webbplatsen. I bildmanéret gestaltas träning, tävling, aktivitet och rörelse med personliga porträtt och historierna bakom prestationerna. Känslan är ”just nu” och att alla kan vara med.
Vill du se hur grafiska ramar kan ge tydligare kommunikation?
Att arbeta med ett förbund som företräder medlemmar, istället för kunder eller aktieägare, är lite annorlunda mot traditionell reklam. Vill du veta hur vi mötte utmaningarna och skapade ramarna för en webbplats att enkelt uppdatera på egen hand? Kontakta Magnus Ödman, projektledare 0701 85 05 06.
Mer som detta
AbbVie – adactopeople – Altan – Asics – Atmosfärpartner – Axalta – Bostadsbolaget – CampusPharma – Cuviva – Donsötank – Eductus – Ekelunds Väveri – ESOT – Finansinspektionen – Förbo – Försvarsmakten – Göteborgs Friidrottsförbund – Götenehus – Götenehus Group – Icopal – Löfgrens bageri – Mundipharma – Mylan – Najad – Ness Advokater – Oblique – Orkla – Partille Golfklubb – Pharma prim – Pharmacosmos – Pogab – Royal Canin – Smith & Nephew – Servier – Skanska – Sobrera – Spectronic – Takeda – Ventilationskontroll – Viatris – Volvofinans Bank – V-tab